Halaman

Sabtu, 17 Ogos 2013

Beri Khidmat Pelanggan Yang Baik

Aset terpenting sesebuah perniagaan adalah para pelanggan. Tanpa permintaan daripada pelanggan yang banyak dan berterusan, tiada perniagaan mampu hidup. Oleh itu, kepuasaan pelanggan penting bagi sebarang perniagaan dan kualiti khidmat pelanggan menentukan kepuasan pelanggan kita. Beberapa prinsip utama khidmat pelanggan adalah seperti berikut:

Pelanggan Sentiasa Betul

Sekiranya pelanggan datang kepada kita dan meminta produk ataupun perkhidmatan tertentu, kita perlu berusaha memenuhinya sebaik mungkin. Sekiranya selepas perkhidmatan diberi pelanggan tidak berpuas hati dan memberi maklum balas yang negatif, terimanya sebagai sah dan benar, kemudian cuba selesaikannya dengan memuaskan hati mereka. Ini mungkin bermakna kita perlu meminta maaf, membaiki barang yang rosak, ataupun memberi hadiah percuma.

Dalam semua situasi, pelanggan perlu merasakan masalah mereka mendapat perhatian serius dan ada usaha yang bersungguh-sungguh dalam menyelesaikannya.

Jawab Pertanyaan dengan Segera

Tidak kira seremeh mana pun pertanyaan yang diajukan, pertanyaan itu penting bagi pihak yang bertanya. Oleh itu, kita perlu berusaha menjawab semua pertanyaan dengan cepat, tepat, dan berhemah. Sekiranya pertanyaan itu di luar pengetahuan kita, minta pelanggan menunggu sebentar sementara kita mencari jawapannya.

Sekiranya pertanyaan dibuat melalui telefon, tawarkan diri menelefon mereka kembali selepas mendapat jawapan. Sekiranya boleh, jangan pindahkan pelanggan kepada orang lain.

Kenali Pelanggan Kita

Pelanggan begitu menghargai perkhidmatan peribadi. Kita perlu berusaha mengenali pelanggan, memanggil mereka dengan nama mereka, mengingati kegemaran dan kebencian mereka, serta apa yang mereka selalu cari. Pengetahuan mendalam mengenai produk kita adalah berguna dalam perkara ini.

Sekiranya kita mahir dalam ciri-ciri dan kegunaan produk, kita dapat memaklumkan pelanggan dengan tepat bagaimana produk itu memenuhi keperluan mereka. Lebih tepat sekiranya kita dapat memenuhi keperluan pelanggan, bukan sahaja mereka akan kembali lebih kerap, malah mereka juga akan mengesyorkan produk kita kepada rakan-rakan dan kenalan-kenalan mereka.

Setia kepada Pelanggan Kita

Kesetiaan pelanggan adalah perkara dua hala dan dalam keghairahan menarik pelanggan baru, kita tidak sepatutnya mengabaikan pelanggan lama dan pelanggan yang berulang.

Mengabaikan pelanggan lama tidak akan membantu mengekalkan mereka dan mungkin menyebabkan mereka mencari alternatif lain.

Akhir sekali, tiada pelanggan yang tidak penting, tidak kira orang itu kelihatan tua, miskin, ataupun tidak berpelajaran. Setiap pelanggan mempunyai potensi menjadi pembeli dan berpotensi mempromosikan bisnes kita. Sama ada publisiti yang dibawa positif ataupun negatif, bergantung kepada sama ada mereka berpuas hati dengan kualiti perkhidmatan yang mereka terima.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan